Gymnasieklasse underviser på Skovvangsskolen

25. september 2019

Af Henrik Schytter og Jakob Jensby (lærere på henholdsvis Skovvangsskolen og Marselisborg Gymnasium).

28 elever fra 2bmm (biotek og matematik) havde i deres historieundervisning forberedt små videoklip, nearpods (quizspil) og strategiske spil, da de tirsdag den 24. september besøgte 8a. på Skovvangsskolen i Aarhus.

På baggrund af et forløb om den kolde krig havde klassen udvalgt to centrale begivenheder i Danmarkshistorien, dels atomulykken ved Thulebasen i 1968 og dels tvangsflytningen af fangerne fra Thule til Qaanaaq i 1953.

Igennem små øvelser skulle eleverne fra 8.a. finde ud af, hvorfor centrale politikere i årevis ikke fortalte sandheden om opbevaringen af atomvåben i Thule og skulle tage stilling til dilemmaet mellem Danmarks sikkerhed og modstanden i den danske befolkning mod atomvåben på dansk jord.

”Hvaså”, råber Sebastian Strøm stolt og springer en halv meter op ad stolen og løber rundt om nabobordet, da han vinder Nearpod-konkurrencen om erstatningerne til Thulearbejderne i forbindelse med de stråleskader, de pådrog sig som følge af oprydningen efter B-52 bombeflyets styrt. ”Der overhalede jeg vist jer alle til sidst”, siger han og griner.

Eleverne skulle desuden tage stilling til, om det var moralsk korrekt at 27 familier fra Thule med meget kort varsel blev flyttet fra deres fangstpladser i Thule til Qaanaaq, som ligger 140 kilometer nord for Thule. Fangerne blev flyttet i forbindelse med, at amerikanerne ønskede at udvide Thulebasen i sommeren 1953.

”Det var megaspændende meget anderleden undervisning. Der var virkeligt mange til at hjælpe os og det var fedt at arbejde i små grupper”, siger Dagmar, Silke og Julie fra 8a samstemmigt og påpeger at det kunne være sjovt at prøve igen i forbindelse med et andet emne. ”Pingvinspillet var også virkeligt godt”, tilføjer Silas, som dog synes at de var lidt for mange elever i samme rum.

Eleverne fra 8a. skal i næste uge skrive projektopgave i et selvvalgt emne, og her kunne Grønland være et emne: ”Men vi skal skrive om et nyere pressefoto, så det må blive en anden gang.”, siger Elise fra 8a.

Imens pakker eleverne fra Marselisborg Gymnasium deres materialer sammen og gør klar til næste seance på gymnasiet.