Bæredygtig udvikling

En 1.g klasse udfordres af hvad de tror er europa kommissionen til at gennem føre et pilot projekt i form af et studie af bæredygtig energi. Hvad klasse ikke ved er at det er et NV-team som står bag denne udfordring. Udfordringen er valgt på baggrund af klassens studieretningsfag, samfundsfag, engelsk og matematik.

En udfordring

Den første time eleverne havde NV modtog de et brev som tilsyneladende kom fra Europakommissionen. Brevet udfordrede eleverne til at gennemføre et studie af bæredygtig udvikling, for på den baggrund at skrive en anbefaling til kommissionen i forhold til hvilke nye bæredygtige energi kilder man fra EU skulle opfordre de nye medlemslande at investere i, som erstatning for ældre mere fourenene energi produktion.

Undervisningen

Efter at klassen havde modtaget opgaven. Var det tid til at skyde projektet igang, her startede forløbet med at eleverne så filmen “En ubekvem sandhed” som i tale sætter nogle af de problemer der kan opstå såfremt vi fortsætter med at fourene på den måde som vi hidtil har gjort. Efterfølgende gennemførte de to faglærer undervisning som klædte eleverne på til det forestående besøg på Bånlev Biogas Anlæg, ved Spørring.

 

Ekskursion

Forløbet om bæredygtig udvikling bød som tidligere omtalt på en ekskursion til biogas anlæget Bånlev ved Spørring. Her lærte eleverne om hele processen med produktion af biogas, og om processen med at omsætte biogassen til den energi vi skal bruge for at kunne leve i vores moderne samfund.

 

Det var meget spændende at besøge biogas anlæget og eleverne fandt ud af at det er en kompliceret process at fremstille biogas. Dagen efter besøget på Bånlev Biogas arbejdede eleverne i skolens laboratorier for at undersøge andre mulige  former for bæredygtig energi som man kunne tænkes at anvende. I fysik testede de bla. hvorledes en solvarmer virker og om man ville kunne fremstille energi blot ved at afbrænde peanuts. I biologi gennemførte klassen øvelser med mikroskopi samt fotosyntese og respiration. Forløbet blev afsluttet ved at eleverne afleverede nogle fine projekt rapporter.