Hvordan lærer jeg bedst?
Hvorfor bliver du træt, når du skal lære noget nyt? Hvorfor har nogle mennesker ’klæbehjerne’? Kan det virkeligt passe, at du ikke kan huske din 2-års-fødselsdag? Er der en sammenhæng mellem motion, kost og indlæring? Hvordan ser det optimale klasseværelse ud?
I dette forløb arbejder vi med tænkningens udvikling. Vi undersøger hjernen og dens funktioner og hvilke faktorer, der kan fremme læring for såvel individet som gruppen. Vi læser teorier og forskningsartikler, vi tager test og laver små psykologiske forsøg. I en psykologitime i dette forløb skal du blandt andet:
- Designe et klasselokale, der tilgodeser alle elevers læringsbehov.
- Tage forskellige intelligenstest og undersøge, hvad de egentlig måler.
- Udforske din egen hukommelse og opleve, at ikke alt, du husker, faktisk har fundet sted.
- Undersøge, hvordan man kan fremme læring – ja måske endda selv blive bedre til at lære!
Forløbet dækker området kognition og læring fra bekendtgørelsen, men trækker også tråde til udviklings- og socialpsykologien