Drama
Vi bryder nogle grænser og kommer ud over scenekanten, så også elever der normalt ikke er så modige, kan med fordel vælge faget og udfordre sig selv.
Vi øver os i at lære replikker udenad, så vi bedre skal bruge kroppen til at spille, hvilket også kan hjælpe dig i andre sammenhænge, når du skal lære stof udenad.
Derudover læser vi om forskellige typer af skuespil fra forskellige teaterperioder: Commedia dell’arte, Holberg, naturalisme, absurdisme, moderne teater m.v. Men udover at læse om dem, får vi også afprøvet dem på egen krop. Vi spiller små commedia dell’arte-scenarier, vi spiller et klip fra Holberg eller et klip fra Line Knutzons absurde univers.
Vi ser også teater i byen rundt omkring på de mange scener og diskuterer hvad de gjorde og om det virkede godt eller ikke.
Fagsekretær
Henriette Ohrt
Lektor
HO
ho@mgym.dk
”
Drama er både et frirum og et sted, hvor jeg udvikler mig fagligt og personligt
Elev
”
Det, jeg har fået ud af dramaundervisningen, er at blive bevidst om hvordan jeg står og bruger mit kropssprog. Det kan jeg bruge når jeg fremlægger eller i andre sammenhænge
Elev
”
Drama skaber et smil og et frirum i en ellers ret fyldt skoledag
Elev
”
Drama er uden tvivl det sjoveste fag jeg har haft på gymnasiet. Det giver en pause fra de tungere og mere boglige fag, hvor vi får mulighed for at være kreative, samarbejde på en helt anden måde og lave noget mere praktisk.
Samtidig får man en bedre fornemmelse af, hvordan man kan udtrykke sig både ift. kropssprog, mimik og selvfølgelig mundtligt, og bliver mere tilpas i situationer, hvor man skal “være på” og stå foran et “publikum”
Elev
”
Jeg ser drama som en pause i hverdagen, hvor der både er fokus på at have det sjovt, men også at få noget faglig viden omkring drama-teori.
Jeg tænkte selv, at det ville være ydmygende at stå foran andre og opføre forskellige sketches, men der er en tryghed på holdet, som giver alle selvtilliden. Vi griner ikke af hinanden men med hinanden
Elev