Forløb

Nedenfor ses nogle mulige eksempler på forløb i informatik

Udvikling af computerspil
Vi undersøger, hvordan simple computerspil udvikles i Scratch, hvor programmeringen er relativ simpel ved hjælp af brikker, der skal samles. Eksempler på computerspil er racegame, pong game, billard, minigolf og pacman.
 
Innovation i it
Hvad betyder innovation i it? En smartphone er et godt eksempel på et innovativt it-produkt, og vi vil undersøge, om it-programmer er innovative. Hvordan skal en hjemmeside, som sælger tøj online, se ud for at kunne betegnes som innovativ?
 
Udvikling af hjemmesider og apps
Vi kigger nærmere på baggrunden for hjemmesider, og vi udvikler selv hjemmesider ved at bruge forskellige html-tags. Layout af hjemmesider ved hjælp af CSS og JavaScript til beregninger gennemgås også. Databaser vil også blive behandlet i undervisningen.
 
Brugertracking
Når vi færdes på internettet, efterlader vi os en masse spor. Vi ser på cookies, som placeres på vores computer, når vi er på internettet, og som indeholder data, der både kan bruges og misbruges.
Hvilke personfølsomme data findes på nettet? Hvem ejer disse data?
 
Machine learning
Når din gmail-konto automatisk frasorterer nogle mails som spam, gør Google brug af machine learning. Programmet efterligner den menneskelige hjerne i at lære ud fra mange træninger. Billedgenkendelse sker også ved hjælp af machine learning.