Forløb

Workshop med billedkunstner Julie Nord.

For 3 år siden lavede Julie Nord en stor rumudsmykning i den nye undervisningsfløj! Værket ”Youth” består af en tapetseret væg med en række tegnede portrætter af unge mennesker. Hvert portræt er helt specielt, vækker undren og sætter tanker i gang. Torsdag d.28.11 vendte Julie Nord tilbage til skolen og lavede en workshop med vores billedkunsthold! Efter en spændende introduktion til hendes kunstneriske univers skulle vi selv spidse blyanten og prøve at arbejde med nogle af de teknikker, som hun selv bruger. Vi havde en forrygende og superinspirerende eftermiddag!

Stor tak til Julie Nord, fordi hun ville komme!

To dage med maling på tøjet og dyb koncentration!

Hvordan laver man sort? Hvordan lægger man skygger på en linje? Hvilken farve skal skyggen have? Hvordan gør man en kold farve varm?

Sammen med billedkunstner Christian Daugaard – kendt fra programserien på DR1 ”Danmarks bedste portrætmaler” har vores 65 billedkunstelever arbejdet med abstrakt maleri og lavet flotte portrætter.

Fotos af ingenting

I fire uger har kunstneren Jacob Juhl arbejdet med skolens tre billedkunsthold i et projekt støttet af Statens Kunstfond. Hver elev er repræsenteret med ét værk i udstillingen, der netop nu vises på skolen i den nye undervisningsfløj.

Julie Strange 1m, Marselisborg Gymnasium


Elever med billeder

Ekspressivt abstrakt maleri. Acryl på lærred.

Det første malerstrøg bestemmer, hvordan det næste bliver…
Vi begynder i kaos og navigerer derfra ind i maleriet.
Med pensler, spartler og svampe arbejder vi med ‘lag-på-lag’-teknik.

Kompositionsøvelser

Billedkomposition handler om, hvordan man arrangerer figurer, former og farver inden for en billedlig ramme og hvordan øjet dermed ledes rundt i billedet.
Med sort, hvidt, rødt karton og avispapir laver vi små øvelser med fokus på billedkomposition og rumskabende virkemidler.

Menneskekroppen – et centralt motiv i kunsthistorien.

Et af de hyppigste motiver i kunsthistorien er menneskekroppen og kunstværkerne viser os bl.a. hvilket menneskesyn, der har været fremherskende i forskellige perioder. Selve menneskekroppen har kun gennemgået få ændringer de sidste 2500 år, men i kunstens  verden  er den blevet afbildet på utallige måder. Hvorledes har kropsidealerne ændret sig – og hvorfor mon? Hvordan præges kunsten af den samfundsmæssige kontekst? Dét og meget andet har vi undersøgt og diskuteret.

Praktisk opgave:

Forløbet blev afsluttet med at vi  havde besøg af en model. Vi tegnede croquis (tegning af nøgenmodel) hvor vi prøvede at få styr på kroppens proportioner. Bagefter lavede vi med – udgangspunkt i vores model – en lerfigur af menneskekroppen.

Byvandringer

At gå ind i Aarhus midtby er ikke til at komme uden om i billedkunst. Vi har førsteklasses museer stort set uden for døren og arkitektur og skulptur af høj kvalitet spredt med rund hånd. Byvandringer tager som oftest udgangspunkt i konkrete forløb hvor arkitektur eller skulptur har hovedrollen, men ude i byens rum oplever vi bygningerne og skulpturerne på en helt anden måde end i bøger og på smartboard; nemlig sådan som de er tænkt til at skulle opleves. Vi vil kunne mærke hvordan vi bliver små og meget menneskelige mennesker foran den magtfulde og tusindårige domkirke, hvordan vi får lyst til at gå rundt om – og på – Vanddragen foran domkirken og hvordan den lille nøgne dreng i bronze, der står og kigger ud over spejlbassinet foran musikhuset vækker vores nysgerrighed og trækker os til sig.

Madam af Christian Lemmerz opstillet på Pustervig i Århus

Guden Hermes på Antikmusset

Arkitektur

Lige siden mennesket stoppede med at være jæger-samler og blev bofast, har det boet i alle tænkelige former for huse. Huset og bygninger i al almindelighed har altid både opfyldt nogle praktiske krav, men også altid samtidig fortalt noget om de mennesker der har brugt den; man vil ikke bare have tag overhovedet, men også vise noget med boligen hvad enten det er en villa fra 1970’erne i Åby eller en skyskraber i Abu Dhabi. I billedkunst arbejder vi med moderne arkitektur og arkitektur fra tidligere tider og undersøger hvordan og hvorfor kravene til boligen har ændret sig over tid. Vi får ikke mindst også et sprog til at forstå hvordan bygningen prøver at fortælle sine omgivelser noget om sig selv og dem, der bor i den eller bruger den. 
F.eks. billeder af Parthenon, Pantheon, Villa Rotunda, Københavns Domhus, Rietvelds Schröder Huis, Villa Sovoye, Fremtidens Hus af Arne Jacobsen, Typisk 70’er villa, Klintegården i Århus, Isbjerget, Typisk ”moderne funkis-villa” fra i dag, Burj Khalifa og One World Trade Center