 |
|
Dagen begynder med fælles morgenmad
- Motivationsmodellen repeteres (de 4 felter i stikord) inden de placerer sig i felterne i skolegården. Vi tager billeder af fordelingen i skolegården.
- Klassen får bagefter udleveret klassespejlet fra 1g og 2g og skal svare på spørgsmålene: Find dig selv og marker din placering. Er du det samme sted i skolegården i dag? Hvis ikke, kender du årsagen?
- 45 minutters gruppearbejde om flg. spørgsmål: Hvilke faktorer vil du pege på som motiverende? Se på de 3 år i gymnasiet som både et lære-sted og et være-sted. Se bort fra den motivation der kan ligge i at undgå for højt fravær eller få gode karakterer.
Med fokus på MG som et lære-sted, hvad motiverer dig? (vigtigt at det er DIG, der mener noget )
- Er det lærerne
- Er det forholdet mellem eleverne og lærerne
- Er det klassen
- Er det det faglige
- Er det emnet
- Er det de fysiske rammer
- Er det god, personlig kontakt
- Er det helt andre ting
Med fokus på MG som et være-sted – hvad motiverer dig?
- Er det skolen som rum
- Er det klassen som rum
- Er det udenfor-skoletid-arrangementer
- Er det andet
4. Diskussion, opsamling og forsøg på konklusion
- Se tilbage på de 3 år. Var det andre ting, der motiverede dig i 1.g og 2.g ? Hvis ja, hvilke? Giv eksempler på motiverende oplevelser, situationer, forløb.
- 10 minutters afsluttende gruppearbejde: Formuler tre gode råd til 1g’erne om motivation i gymnasiet.
|