Progressionsplan skriftlige opgaver

Progressionsplanen er udarbejdet som et arbejdsdokument, der skal give eleverne en kontinuitet og progression mellem de større skriftlige opgaver dansk/historieopgaven (1.g), studieretningsopgaven SRO (2.g) og studieretningsprojektet (3.g).

Planen er bygget op over tre punkter:

  1. Opgave: Her beskrives de formelle krav, der knytter sig til opgaven.
  2. Bedømmelse: Punkterne i opgavebedømmelsen ligger til grund for en helhedsvurdering, der tager højde for fx årgang og arbejdsprocesser.
  3. Kompetencer: Her beskrives de almene kompetencer, som eleven gerne skulle tilegne sig i løbet af forberedelsen og udfærdigelsen af opgaven, hvilke niveauer af faglig formidling de tilegner sig samt viden om de opgavetekniske krav.

1.g: Dansk/historieopgave

OPGAVE

BEDØMMELSE

kompetencer

Dansk/historieopgave

– individuel opgave.

– et fagligt emne der har tilknytning til undervisningen/ det faglige arbejde i de to fag.

– eleven udarbejder problemformulering som godkendes af lærer.

– omfang 5-8 sider.

  1. -besvares problemformuleringen?

-er besvarelsen tilstrækkelig fokuseret i forhold til problemformuleringen?

-bliver begge fag lige relevant tilgodeset i forhold til problemformuleringen?

  1. -er besvarelsen hensigtsmæssigt disponeret, og er der sammenhæng mellem delafsnittene?

-er der relevante overskrifter og underoverskrifter?

  1. er materialevalget relevant, passende i omfang samt anvendt hensigtsmæssigt?
  2. -er den sproglige udformning klar og præcis samt ensartet gennem hele opgaven?

-bliver faglige begreber og metoder inddraget og anvendt korrekt?

  1. er der præcise og konsekvent anvendte henvisninger, noter og fyldestgørende dokumentation?
  2. dokumentation: er alle kilder oplyst, og er litteraturlisten korrekt?
  3. er der forside, indholdsfortegnelse og sidetal?

Almene kompetencer

– forberede sig til og modtage vejledning

– materialesøgning

– udarbejdelse af problemformulering

– bruge skrivning som led i vejledning og opgaveskrivning, fx skrivning tidlig i processen og omskrivning

-overskue og planlægge en arbejdsproces med mange delementer

– inddragelse af faglig teori og metode

Faglig formidling

– redegørelse

– analyse/sammenligning/undersøgelse

– fortolkning/diskussion/vurdering

Generelle opgavetekniske krav/formalia

– viden om opgavens opbygning

– dokumentation

2.g: Studieretningsopgave

OPGAVE

BEDØMMELSE

kompetencer

Studieretningsopgave

– individuel opgave.

– et fagligt emne der har tilknytning til undervisningen/det faglige arbejde i to studieretningsfag.

– lærerne laver opgaveformulering.

– omfang 8-10 sider.

  1. -besvares problemformuleringen?

-er besvarelsen tilstrækkelig fokuseret i forhold til problemformuleringen?

  1. er opgaven disponeret på en overskuelig måde?
  2. er der relevante overskrifter og underoverskrifter?
  3. er stoffet behandlet tilstrækkeligt dybdegående?
  4. er den sproglige udformning klar, præcis og ensartet gennem hele opgaven?
  5. er der præcise og konsekvent anvendte henvisninger, noter og fyldestgørende dokumentation i overensstemmelse med fagenes traditioner?
  6. er alle kilder oplyst, og er litteraturlisten korrekt?
  7. er der forside, indholdsfortegnelse og sidetal?

Almene kompetencer

– forberede sig til og modtage vejledning

– materialesøgning

– udarbejdelse af problemformulering

– bruge skrivning som led i vejledning og opgaveskrivning, fx skrivning tidlig i processen og omskrivning

-overskue og planlægge en arbejdsproces med mange delementer

– inddragelse af faglig teori og metode

 -overskue enkeltdelene i arbejdsprocessen

-materialesøgning

-bruge vejledning på en hensigtsmæssig måde

-evt. udarbejde mindre skriftlige oplæg til vejledere

-disponere og finde den røde tråd ud fra en opgaveformulering

– inddragelse af viden, teori og evt. metode fra de indgående fag

Faglig formidling

– redegørelse

– analyse/sammenligning/undersøgelse

– fortolkning/diskussion/vurdering

– formidling på forskellige taksonomiske niveauer

– faglig fordybelse, samt tværgående faglighed

Generelle opgavetekniske krav/formalia

– viden om opgavens opbygning

– dokumentation

-anvende opgavens tredeling: indledning, hoveddel og konklusion

-arbejde videre med formalia fra dansk/hist.-opg.

-engelsk abstract

3.g: Studieretningsprojekt

OPGAVE

BEDØMMELSE

kompetencer

Studieretningsprojekt

– individuel opgave.

– skrives som hovedregel i to fag.

– eleven kobler et studieretningsfag på A- niveau og et andet fag på mindst B-niveau.

– vejlederne laver opgaveformulering på baggrund af samtaler med eleven.

– omfang: normalt 15-20 sider.

  1. er der overensstemmelse mellem opgavebesvarelsen og opgaveformuleringen, herunder de afgrænsninger og krav der indgår i denne?
  2. er opgaven veldisponeret?
  3. overskrifter /underoverskrifter?
  4. er det faglige stof udvalgt, inddraget, bearbejdet, vurderet og perspektiveret på relevant vis?
  5. formidling af stoffet?
  6. er der præcise henvisninger, noter og fyldestgørende dokumentation?
  7. er alle kilder oplyst, og er litteraturlisten korrekt?
  8. forside, indholdsfortegnelse og sidetal?
  9. opgavens abstraktionsniveau, problemstillingernes sværhedsgrad og kompleksitet?

Almene kompetencer

forberede sig til og modtage vejledning

– materialesøgning

– udarbejdelse af problemformulering

– bruge skrivning som led i vejledning og opgaveskrivning, fx skrivning tidlig i processen og omskrivning

-overskue og planlægge en arbejdsproces med mange delementer

– inddragelse af faglig teori og metode

 -overskue enkeltdelene i arbejdsprocessen

-materialesøgning

-bruge vejledning på en hensigtsmæssig måde

-evt. udarbejde mindre skriftlige oplæg til vejledere

-disponere og finde den røde tråd ud fra en opgaveformulering

– inddragelse af viden, teori og evt. metode fra de indgående fag

-eleven skal i forbindelse med vejledningen være aktiv i forhold til at kunne:

     -formulere spørgsmål

     -disponere stoffet

     -finde materiale

     -skrive mindre oplæg fra løsere overvejelser til

      mere detaljerede

     -udarbejde dispositioner/synopser

     -inddrage viden, teori og metode fra de

      indgående fag

     -disponere tiden i de to opgaveuger

     hensigtsmæssigt

Faglig formidling

– redegørelse

– analyse/sammenligning/undersøgelse

– fortolkning/diskussion/vurdering

– formidling på forskellige taksonomiske niveauer

– faglig fordybelse, samt tværgående faglighed

faglig fordybelse: på væsentlige punkter skal opgaven række ud over den sædvanlige undervisning i mindst det ene af de indgående fag

-tværgående faglighed

-faglig formidling

Generelle opgavetekniske krav/formalia

– viden om opgavens opbygning

– dokumentation

-anvende opgavens tredeling: indledning, hoveddel og konklusion

-arbejde videre med formalia fra dansk/hist.-opg. og SRO

-engelsk abstract

-formalia

-abstract