Progressionsplanen er udarbejdet som et arbejdsdokument, der skal give eleverne en kontinuitet og progression mellem de større skriftlige opgaver dansk/historieopgaven (1.g), studieretningsopgaven SRO (2.g) og studieretningsprojektet (3.g).
Planen er bygget op over tre punkter:
- Opgave: Her beskrives de formelle krav, der knytter sig til opgaven.
- Bedømmelse: Punkterne i opgavebedømmelsen ligger til grund for en helhedsvurdering, der tager højde for fx årgang og arbejdsprocesser.
- Kompetencer: Her beskrives de almene kompetencer, som eleven gerne skulle tilegne sig i løbet af forberedelsen og udfærdigelsen af opgaven, hvilke niveauer af faglig formidling de tilegner sig samt viden om de opgavetekniske krav.
1.g: Dansk/historieopgave
OPGAVE |
BEDØMMELSE |
kompetencer |
Dansk/historieopgave – individuel opgave. – et fagligt emne der har tilknytning til undervisningen/ det faglige arbejde i de to fag. – eleven udarbejder problemformulering som godkendes af lærer. – omfang 5-8 sider. |
-er besvarelsen tilstrækkelig fokuseret i forhold til problemformuleringen? -bliver begge fag lige relevant tilgodeset i forhold til problemformuleringen?
-er der relevante overskrifter og underoverskrifter?
-bliver faglige begreber og metoder inddraget og anvendt korrekt?
|
Almene kompetencer – forberede sig til og modtage vejledning – materialesøgning – udarbejdelse af problemformulering – bruge skrivning som led i vejledning og opgaveskrivning, fx skrivning tidlig i processen og omskrivning -overskue og planlægge en arbejdsproces med mange delementer – inddragelse af faglig teori og metode Faglig formidling – redegørelse – analyse/sammenligning/undersøgelse – fortolkning/diskussion/vurdering Generelle opgavetekniske krav/formalia – viden om opgavens opbygning – dokumentation |
2.g: Studieretningsopgave
OPGAVE |
BEDØMMELSE |
kompetencer |
Studieretningsopgave – individuel opgave. – et fagligt emne der har tilknytning til undervisningen/det faglige arbejde i to studieretningsfag. – lærerne laver opgaveformulering. – omfang 8-10 sider. |
-er besvarelsen tilstrækkelig fokuseret i forhold til problemformuleringen?
|
Almene kompetencer – forberede sig til og modtage vejledning – materialesøgning – udarbejdelse af problemformulering – bruge skrivning som led i vejledning og opgaveskrivning, fx skrivning tidlig i processen og omskrivning -overskue og planlægge en arbejdsproces med mange delementer – inddragelse af faglig teori og metode -overskue enkeltdelene i arbejdsprocessen -materialesøgning -bruge vejledning på en hensigtsmæssig måde -evt. udarbejde mindre skriftlige oplæg til vejledere -disponere og finde den røde tråd ud fra en opgaveformulering – inddragelse af viden, teori og evt. metode fra de indgående fag Faglig formidling – redegørelse – analyse/sammenligning/undersøgelse – fortolkning/diskussion/vurdering – formidling på forskellige taksonomiske niveauer – faglig fordybelse, samt tværgående faglighed Generelle opgavetekniske krav/formalia – viden om opgavens opbygning – dokumentation -anvende opgavens tredeling: indledning, hoveddel og konklusion -arbejde videre med formalia fra dansk/hist.-opg. -engelsk abstract |
3.g: Studieretningsprojekt
OPGAVE |
BEDØMMELSE |
kompetencer |
Studieretningsprojekt – individuel opgave. – skrives som hovedregel i to fag. – eleven kobler et studieretningsfag på A- niveau og et andet fag på mindst B-niveau. – vejlederne laver opgaveformulering på baggrund af samtaler med eleven. – omfang: normalt 15-20 sider. |
|
Almene kompetencer forberede sig til og modtage vejledning – materialesøgning – udarbejdelse af problemformulering – bruge skrivning som led i vejledning og opgaveskrivning, fx skrivning tidlig i processen og omskrivning -overskue og planlægge en arbejdsproces med mange delementer – inddragelse af faglig teori og metode -overskue enkeltdelene i arbejdsprocessen -materialesøgning -bruge vejledning på en hensigtsmæssig måde -evt. udarbejde mindre skriftlige oplæg til vejledere -disponere og finde den røde tråd ud fra en opgaveformulering – inddragelse af viden, teori og evt. metode fra de indgående fag -eleven skal i forbindelse med vejledningen være aktiv i forhold til at kunne: -formulere spørgsmål -disponere stoffet -finde materiale -skrive mindre oplæg fra løsere overvejelser til mere detaljerede -udarbejde dispositioner/synopser -inddrage viden, teori og metode fra de indgående fag -disponere tiden i de to opgaveuger hensigtsmæssigt Faglig formidling – redegørelse – analyse/sammenligning/undersøgelse – fortolkning/diskussion/vurdering – formidling på forskellige taksonomiske niveauer – faglig fordybelse, samt tværgående faglighed – faglig fordybelse: på væsentlige punkter skal opgaven række ud over den sædvanlige undervisning i mindst det ene af de indgående fag -tværgående faglighed -faglig formidling Generelle opgavetekniske krav/formalia – viden om opgavens opbygning – dokumentation -anvende opgavens tredeling: indledning, hoveddel og konklusion -arbejde videre med formalia fra dansk/hist.-opg. og SRO -engelsk abstract -formalia -abstract |